ZIELONE TABLICE REJESTRACYJNE


Od 1 stycznia 2020 kierowcy samochodów elektrycznych i wodorowych mogą już występować do wydziałów komunikacji o nowe tablice rejestracyjne. Tablice są koloru zielonego i podobnie jak inne, dotychczas stosowane mają czarne litery i cyfry. Przepis nie dotyczy samochodów z napędem hybrydowym.

Nowe, zielone tablice trafiają na samochody elektryczne i wodorowe na podstawie przepisu Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jest to zatem forma promocji samochodów, które nie zanieczyszczają środowiska spalinami. W praktyce nowe oznakowanie samochodów elektrycznych ma (w szczególności) na celu wyróżnienie pojazdów, aby bez oporów ich kierowcy mogli wjeżdżać na bus-pasy i tam gdzie jest to dopuszczone, korzystać z parkowania bez opłat. Tak oznakowany pojazd jadąc pasem dla autobusów nie zostanie zatrzymany przez policję - nie powinien być też strąbiony przez kierowców innych pojazdów, którzy w tym czasie na innych pasach stoją w korkach (stop agresji na drogach).

Zielone tablice rejestracyjne przyznawane są nowym samochodom i nowo rejestrowanym, różnią się również naklejki przyklejane na przednich szybach. Nalepki na pojazdy z napędem elektrycznym mają czerwone obwódki, a na wodorowe żółte. Użytkownicy starszych samochodów elektrycznych mogą pozostać przy dotychczasowym, tradycyjnym oznakowaniu, jednak mogą starać się o wymianę tablic zgłaszając się do swoich wydziałów komunikacji. Dotychczasowe numery i dowód rejestracyjny zostaną zachowane, jednak za tablice trzeba będzie zapłacić (ok. 100 zł.).

Przypominamy też, że od 1 stycznia 2016 r. można zamówić dla siebie trzecią tablicę rejestracyjną. Przepis został wprowadzony, aby wyjść naprzeciw tym kierowcom, którzy np. na haku holowniczym instalują bagażniki i transportują na nich swoje rowery. Tablica jest wykonana w taki sam sposób, jak tablice podstawowe, posiadała hologram, a w dowodzie rejestracyjnym zostanie umieszczona stosowna adnotacja urzędowa. Koszt tablicy to około 50 zł.

Od połowy 2018 roku można też zauważyć rosnącą popularność małych tablic rejestracyjnych. Przeznaczone są one wyłącznie dla samochodów sprowadzanych z innych krajów, gdzie obowiązują inne, mniejsze tablice rejestracyjne - są to przede wszystkim pojazdy z USA i Japonii. Pomimo takich ograniczeń małe numery są często wybierane także do innych pojazdów - żeby je otrzymać wystarczy bowiem złożyć w wydziale komunikacji stosowne oświadczenie. Kłamstwo może mieć jednak krótkie nóżki, bowiem stacje kontroli pojazdów i policja mogą sprawdzić faktyczny stan. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości grozić nam może utrata dowodu rejestracyjnego. Mała tablica rejestracyjna, to jedna litera oraz kombinacja trzech liter i cyfr.

Białe tablice rejestracyjne mają już 20 lat - prawnie wprowadzono je 31 marca 2000 roku, czyli rok po reformie administracyjnej kraju. Wydawane są od 1 maja 2000 roku. Od samego początku możliwe jest wyrobienie indywidualnych tablic rejestracyjnych (np. WO JTEK), jednak sporo to kosztuje (ponad 1100 zł. dla samochodu i około 600 zł. dla motocykla).

Niesieni treścią niniejszego artykułu nie biegnijcie jednak to Wydziału Komunikacji. W związku z koronawirusem od dnia 16 marca br. wszystkie wizyty umówione internetowo do rejestracji pojazdu w Wydziale Komunikacji i Transportu w Ożarowie Maz. oraz w łomiankowskiej filii zostały zawieszone do odwołania. Starosta Warszawski Zachodni wydał też zarządzenie w sprawie czasowego wyłączenia odpowiedzialności z tytułu niedopełnienia obowiązku zgłoszenia w terminie 30 dni nabycia/ zbycia pojazdu oraz rejestracji pojazdu sprowadzonego z innego kraju Unii Europejskiej tj. naruszenia art. 140 mb ustawy Prawo o ruchu drogowym. Termin, którego bieg rozpoczął się przed wprowadzeniem ograniczenia nie biegnie dalej poprzez czas trwania ograniczenia (ulega zawieszeniu na czas trwania ograniczenia).

zebrał: Michał Starnowski

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

BUNKRY W CYBULICACH MAŁYCH

TRUSKAWSKA NORDIC'KA DYCHA

KAMPINOSKIE DEBŁY O ZACHODZIE SŁOŃCA