CMENTARZ WOJENNY W WIKTOROWIE


Rzadko zdarza się, że uprawiam nordic walking, choć kije zawsze mam w samochodowym bagażniku. I tak oto w niedzielne popołudnie, 9 października 2022 r. z kijami poszedłem 4,5 tysiąca kroków niebieskim szlakiem w KPN w okolicach Zaborowa.


Nie wiem jak to się stało, ale kolejny raz odkryłem coś, czego wcześniej nie widziałem, a co przecież miałem wiele razy na wyciągnięcie ręki (jak np. Cmentarz Wojenny w Pilaszkowie). Przecież kilka razy przejeżdżałem tamtędy rowerem, ale zawsze w drugą stronę, stąd może poniższa tablica zawsze umykała mojemu wzrokowi. Napiszę więcej - ta tablica prawdopodobnie jest mojej produkcji, choć w archiwum niestety tego projektu nie znalazłem. Materiał i technologia wykonania wygląda jednak na moją robotę.



Na północ od drogi nr 580 Warszawa-Sochaczew (ul. Stołeczna) i od wsi Wiktorów (ul. Leśna koło Zaborowa w podwarszawskiej gminie Leszno) rozciąga się sosnowy borek nazywany tak jak wieś. Można tam dojść niebieskim szlakiem KPN z przydrożnego parkingu  do cmentarza wojennego.


Pochowano tu 12 żołnierzy Wojska Polskiego z 9 Pułku Ułanów Małopolskich poległych 17-18 września 1939 roku w walce pod Grabiną oraz 124 ofiary zbrodni niemieckich, osób cywilnych i żołnierzy Armii Krajowej. W większości są to ofiary żandarmów z Zaborowa, zamordowane (rozstrzelane lub zakatowane w śledztwie) w 1944 r. Cztery ciała przeniesiono tu po ekshumacji z terenu szkoły w Zaborowie, gdzie od 1943 r. znajdowała się placówka żandarmerii (Schutzpolizei). Zorganizowano ją dla zastraszenia miejscowej ludności sprzyjającej partyzantom. Kilkakrotnie AK podejmowało przygotowania do ataku na umocnioną zasiekami i okopami szkołę, jednak ostatecznie do akcji nie doszło.










Cmentarz urządzono w 1945 r. Przeniesiono tu wówczas ciała ułanów poległych pod Grabiną pochowane tam po walce. W 1987 r. dokonano przebudowy - obecnie znajduje się na nim 12 mogił zbiorowych z betonowymi krzyżami z tabliczkami (niestety - większość "nieznanych") i obelisk z tablicą ku czci ofiar terroru. Przed ogrodzeniem cmentarza ustawiono kamień z informacją. 

fot. własne, opis cmentarza ze strony - https://mazowsze.szlaki.pttk.pl/252-pttk-mazowsze-cmentarz-wojenny - 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PREZENTACJA KANDYDATA NA WÓJTA GMINY STARE BABICE

BUNKRY W CYBULICACH MAŁYCH

NASZ PROGRAM WYBORCZY - KWW DZIAŁAMY DLA WAS